Uruchom Program Drdietman

Cukry

Cukry

Cukry są zaliczanymi do węglowodanów organicznymi związkami chemicznymi, składającymi się z atomów węgla, wodoru i tlenu. Cukry proste (monosacharydy) i dwucukry (disacharydy) są wymieniane jako odrębny składnik odżywczy produktów spożywczych., Dlatego przy oznaczaniu zawartości węglowodanów w danym produkcie, na etykiecie podaje się dodatkowo, jaką ich część stanowią opisane cukry („w tym cukry”).

Cukry proste najczęściej występują w żywności w postaci glukozy lub fruktozy obecnych w wielu owocach oraz w miodzie. Dwucukry spożywamy zwykle w postaci sacharozy (cukier stołowy), maltozy (tzw. cukier słodowy występujący w piwie) oraz laktozy (cukier występujący w wyrobach mleczarskich).

Nadmierne spożycie cukru prowadzi do wystąpienia wielu zaburzeń funkcjonowania organizmu, dlatego należy zdecydowanie ograniczać jego spożycie. Nie jest jednak możliwe zupełne wyeliminowanie cukru, ponieważ są w wszechobecne w żywności, w tym zwłaszcza w owocach, których spożywanie jest nieodzowne.

Za dużo

Cukry są ważnym składnikiem odżywczym, bowiem dostarczają organizmowi glukozę. Jednak spożywane w nadmiarze są wysoce szkodliwe.

Nadmierne dostawy glukozy do krwi sprzyjają powstawaniu insulinooporności i cukrzycy. Ich nadmierne spożywanie przez diabetyków prowadzi do wielu chorób zaliczanych do powikłań cukrzycy. Nadmiar kalorii z cukrów dodanych do żywności prowadzi do podwyższenia poziomu triglicerydów – powszechnie znanego czynnika chorób serca.

Przyczynia się też do zwiększenia stanu zapalnego i stresu oksydacyjnego, a to z kolei prowadzi się do wielu chorób przewlekłych, w tym – nowotworów. Na otyłość wpływa wiele czynników, jednak nadmierna konsumpcja cukrów jest jednym z bardziej znaczących. Wiele produktów spożywczych jest słodzonych syropem glukozowo-fruktozowym, co jest uważane za jedną z przyczyn narastania plagi otyłości. W badaniu przeprowadzonym na szczurach zaobserwowano, że nadmierne spożycie fruktozy zmienia aktywność genów w mózgu. Powoduje to zaburzenie pracy niektórych z nich, co może prowadzić do chorób układu nerwowego,. Dlatego przypuszcza się, że fruktoza może mieć wpływ m.in. na występowanie choroby Alzheimera czy depresji, a także upośledzenie pamięci u ludzi.

Za mało

Należy dążyć do ograniczania spożycia cukrów, zastępując go węglowodanami złożonymi. Cukier nie jest potrzebny do prawidłowego funkcjonowania organizmu, dlatego też nie ustala się minimalnego poziomu spożycia cukrów.

Chcesz wiedzieć ile cukru dostarczasz swojemu organizmowi?

Artykuł opracowany na podstawie książki Zbigniewa Młynarskiego „Jedz Dobrze i Nie Tyj„.