Uruchom Program Drdietman
Join us as we celebrate love 43 - Witamina C

Witamina C

Witamina C

Witamina C (kwas askorbinowy) jest związkiem o bardzo silnych właściwościach redukcyjnych, a co za tym idzie, jest jednym z głównych antyoksydantów żywieniowych (obok witaminy E, witaminy A i beta-karotenu). Dzięki takim właściwościom neutralizuje wiele wolnych rodników i chroni organizm przed chorobami nowotworowymi (zwłaszcza rakiem żołądka i przełyku). Poprzez regulację profilu lipidów we krwi i zmniejszanie agregacji płytek krwi zmniejsza też ryzyko wystąpienia choroby niedokrwiennej serca i udaru mózgu. Poza tym bierze udział w syntezie kolagenu, karnityny i wielu substancji biologicznie czynnych (adrenalina, histamina). Zwiększa odporność organizmu, wpływa na płodność mężczyzn, zmniejsza ryzyko wystąpienia zaćmy oraz pomaga we wchłanianiu żelaza i produkcji hemoglobiny.

peppers 2786684 1920 1024x683 - Witamina C

Głównymi źródłami witaminy C są świeże owoce i warzywa. Wysoką jej zawartością charakteryzują się zwłaszcza owoce dzikiej róży, truskawki, czarne porzeczki i owoce cytrusowe. Do warzyw bogatych w witaminę C należą natka pietruszki, rzeżucha i papryka.

Za dużo

Jeśli przez długi czas w pożywieniu było za dużo witaminy C, może to powodować, szczególnie u osób z predyspozycją, nasilenie przebiegu kamicy nerkowej. Witamina C w dużych dawkach (do 2 g) jest na ogół dobrze tolerowana, natomiast przyjmowanie jej w większej ilości może powodować skutki uboczne: bóle brzucha, biegunkę oraz kamicę moczową.

Za mało

Jeśli przez długi czas w pożywieniu było za mało witaminy C, może to powodować ogólne wyczerpanie organizmu, apatię, depresję, niedokrwistość, zwiększyć podatność na infekcje, nadmierną wrażliwość skóry na urazy, a nawet zwiększyć ryzyko wystąpienia miażdżycy i nowotworów. Niedostateczne spożycie witaminy C, trwające 4–6 miesięcy, daje bardzo charakterystyczne objawy, jak zapalenie błony śluzowej jamy ustnej, krwawienia czy zapalenie zębów, co składa się na ogólny obraz choroby, jaką jest szkorbut.

Chcesz wiedzieć ile witaminy C dostarczasz swojemu organizmowi?

Artykuł opracowany na podstawie książki Zbigniewa Młynarskiego „Jedz Dobrze i Nie Tyj„.