Uruchom Program Drdietman
Join us as we celebrate love 9 - Wielonienasycone kwasy tłuszczowe

Wielonienasycone kwasy tłuszczowe

Wielonie

nasycone

kwasy

tłuszczowe

Na zdrowie

Wielonienasycone kwasy tłuszczowe są związkami chemicznymi kwasów tłuszczowych i glicerolu, w których pomiędzy poszczególnymi atomami węgla istnieje więcej, niż jedno podwójne wiązanie. Występują w tłuszczach pochodzenia zarówno roślinnego, jak i zwierzęcego.

Obniżają stężenie „złego cholesterolu” (frakcja LDL) i podnoszą stężenie „dobrego cholesterolu” (frakcja HDL). W efekcie powodują znaczące zmniejszenie ryzyka wystąpienia miażdżycy tętnic i chorób z niej wynikających.

food 865102 1920 1024x683 - Wielonienasycone kwasy tłuszczowe

O ochronnym charakterze tych tłuszczów może świadczyć to, że Inuici jedzący dużo ryb morskich (bogatych w wielonienasycone kwasy tłuszczowe) o wiele rzadziej zapadają na choroby serca. Do tej grupy związków należą też niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe (NNKT), zwane przez niektórych witaminą F. Zaliczamy do nich m.in. takie kwasy tłuszczowe, jak linolowy (omega-6) i alfa-linolenowy (omega-3). Są niezbędne do prawidłowego rozwoju młodych organizmów i zachowania zdrowia u osób dorosłych. Poza funkcją budulcową wykorzystywane są do tworzenia prostaglandyn (hormonów tkankowych), wpływających na czynności układu krążenia, trawienie i wiele innych procesów. Wpływają na zmniejszenie agregacji płytek krwi, przez co zapobiegają powstawaniu zakrzepów i miażdżycy.

Odpowiednie spożycie wielonienasyconych kwasów tłuszczowych jest bardzo istotne w okresie rozwoju dziecka. Stwierdzono, że odpowiednia podaż tych kwasów wraz z mlekiem matki, poprawia rozwój psychoruchowy dziecka oraz ostrość widzenia. Osoby starsze nie dostarczające wraz z dietą odpowiedniej ilości WNKT mogą mieć problem z łuszczycą, artretyzmem lub cukrzycą. Nie ustala się referencyjnej wartości spożycia wielonienasyconych kwasów tłuszczowych ani też nie określa się jednoznacznie ich zalecanego spożycia minimalnego. Ich poziom spożycia wynika z przyjęcia określonego bilansu energetycznego – pożywienia przy czym kwasów tłuszczowych należy spożywać tyle, by proporcja spożycia nasyconych, jednonienasyconych i wielonienasyconych wynosiła ok. 1:1,5:1.

Na szkodę

Za dużo

Zbyt duże spożycie wielonienasyconych kwasów tłuszczowych wpływa na wzrost ogólnej zawartości tłuszczu w diecie, powodując tym samym zwiększanie masy ciała. Ponadto jeśli są to kwasy tłuszczowe o konfiguracji trans to ich nadmiar działa bardzo niekorzystnie na układ odpornościowy – zaburzając jego pracę. Wykazują też działanie aterogenne i zwiększają stężenie insuliny we krwi.

Za mało

Spożycie zbyt małej ilości wielonienasyconych kwasów tłuszczowych może objawiać się m.in.: zwiększoną podatnością na infekcję, zmniejszeniem produkcji eikozanoidów, czego skutkiem jest zaburzony przebieg wielu procesów zachodzących w organizmie, a także kruchością naczyń włosowatych czy nieprawidłowym funkcjonowaniem nerek.

Chcesz wiedzieć ile wielonienasyconych kwasów tłuszczowych dostarczasz swojemu organizmowi?

Artykuł opracowany na podstawie książki Zbigniewa Młynarskiego „Jedz Dobrze i Nie Tyj