Uruchom Program Drdietman
sprawdzanie wapń scaled - Wapń – jego znaczenie dla organizmu

Wapń – jego znaczenie dla organizmu

Wapń należy do głównych składników mineralnych w naszym organizmie. Jest podstawowym materiałem budulcowym kości i zębów. Znajduje się też w tkankach miękkich i płynach ustrojowych.

Jakie funkcje pełni wapń w organizmie?

Wapń pełni w organizmie wiele funkcji. Najbardziej powszechny jest jego wpływ na stan kości i zębów. Od niego zależy obniżanie ciśnienia tętniczego. Odpowiada za krzepliwość krwi, reguluje układ nerwowy, poprawiając przekazywanie impulsów nerwowych. Pomaga w usuwaniu z organizmu metali ciężkich. Prawdopodobnie zapobiega też rozwojowi nowotworów jelita grubego i raka sutka. Za duże lub za małe stężenie wapnia we krwi niesie ze sobą poważne konsekwencje.

Jakie są objawy niedoboru wapnia?

Długotrwałe niedobory wapnia mogą być niebezpieczne. Często powodują demineralizację kości, co prowadzi do ich zmiękczenia, a niekiedy nawet do deformacji. Mogą również zwiększać niebezpieczeństwo rozwoju osteoporozy i częstych złamań, a także wzrost ciśnienia krwi. Pierwszymi objawami niedoboru wapnia w diecie są m.in.: bóle oraz skurcze mięśni (twarzy, nóg i rąk), a także mrowienie palców.

Jakie objawy nadmiaru wapnia?

Nadmiar wapnia może być także niebezpieczny dla zdrowia. Jeśli nieodpowiednio go suplementujemy, istnieje bardzo duże ryzyko przedawkowania tego pierwiastka. Hiperkalcemia sprzyja m.in. kamicy nerkowej, uszkodzeniu nerek, zaparciom i nudnościom oraz powoduje brak apetytu. Obniża wchłanianie magnezu, cynku i żelaza.

Wapń w pożywieniu

Wapń występuje przede wszystkim w mleku i jego przetworach. Najbogatsze w ten pierwiastek są sery podpuszczkowe dojrzewające, czyli tzw. sery żółte. Zawierają one 6-10 razy więcej wapnia niż sery twarogowe. Niestety, żółte sery mają sporo tłuszczu i są kaloryczne. Dlatego nie możemy się z nimi objadać bez ograniczeń. Wapń znajduje się też w serkach topionych i śmietanie. Jeśli ktoś jest uczulony na białko mleka krowiego, może spożywać mleko kozie i jego przetwory, które wywołują znacznie mniej alergii, a zawierają więcej wapnia niż krowie. Dobrym źródłem wapnia są też konserwy rybne oraz ryby wędzone. Niektóre produkty roślinne, jak suche nasiona fasoli, jarmuż, kapusta, natka pietruszki, szpinak, orzechy także zawierają znaczne ilości tego składnika, ale nie jest on tak dobrze przyswajalny, jak z mleka i jego przetworów.