Uruchom Program Drdietman
Join us as we celebrate love 36 - Tiamina - witamina B1

Tiamina – witamina B1

Tiamina (witamina B1)

Tiamina (witamina B1) bywa nazywana witaminą nastroju, ponieważ uczestnicząc w dostawach energii do mózgu, wpływa na stan umysłu i system nerwowy człowieka. Bierze ona udział w procesach energetycznych – przemianach węglowodanów, tłuszczów i aminokwasów oraz budowie DNA. Odkrył ją w 1911 roku Kazimierz Funk jako substancję obecną w otrębach ryżowych i zapobiegającą beri-beri, chorobie szerzącej spustoszenie wśród ówczesnych marynarzy.

Najlepszymi źródłami witaminy B1 są produkty zbożowe, a zwłaszcza pieczywo pełnoziarniste, soja, orzechy, groch, fasola oraz produkty zwierzęce, takie jak mięso wołowe i wieprzowe, produkty mleczne i jaja. Witamina B1 posiada charakterystyczny zapach, który wydzielany jest wraz z potem, przez co może chronić przed ukąszeniami owadów (komarów, much).

Jej wchłanianie w przewodzie pokarmowym może zostać zmniejszone przez palenie papierosów, picie alkoholu, kawy, herbaty, stan niedoboru białka, magnezu i kwasu foliowego w ustroju. Wiele produktów spożywczych, np. surowe ryby, kawa, herbata, zawiera naturalny enzym rozkładający witaminę B1 (tiaminazę). Zbyt duże spożycie tych produktów prowadzi do wchłonięcia mniejszej ilości tiaminy.

Za dużo

Jeśli przez długi czas w pożywieniu było za dużo witaminy B1, może to powodować bóle głowy, osłabienie, paraliż, arytmię serca, reakcje alergiczne. Mogą one wystąpić dopiero po stu-, dwustukrotnym przekroczeniu przeciętnego dobowego zapotrzebowania. Obserwuje się je jedynie po podaniu dużych ilości tej witaminy w zastrzykach.

Za mało

Jeśli przez długi czas w pożywieniu było za mało witaminy B1, może to powodować awitaminozę, której objawami są: brak apetytu, zmęczenie, apatia, nudności, jadłowstręt. Dłużej trwający niedobór witaminy B1 prowadzi do choroby beri-beri. Zajmuje ona układ nerwowy, sercowo-naczyniowy  i mięśniowy. Objawia się silnym bólem mięśni, zanikami mięśni, zahamowaniem wzrostu, paraliżem, spadkiem masy ciała, a w końcu śmiercią.

Chcesz wiedzieć ile tiaminy dostarczasz swojemu organizmowi?

Artykuł opracowany na podstawie książki Zbigniewa Młynarskiego „Jedz Dobrze i Nie Tyj„.