Uruchom Program Drdietman
Join us as we celebrate love 37 - Ryboflawina - witamina B2

Ryboflawina – witamina B2

Ryboflawina

Ryboflawina (witamina B2) bierze udział w przemianach węglowodanów, tłuszczów i białek, procesach wytwarzania energii w utlenianiu komórkowym, wytwarzaniu czerwonych krwinek (wpływa na wchłanianie żelaza), a także jest jednym z wielu związków przeciwutleniających (chroni organizm przed wolnymi rodnikami). Jest również niezbędna do prawidłowego funkcjonowania ośrodkowego i obwodowego układu nerwowego, a także układu odpornościowego (zapewnia ochronę przed infekcjami).

Witamina B2 występuje w dużych ilościach zarówno w produktach zwierzęcych – np. mleku i jego przetworach, jajach, mięsie, rybach – jak i roślinnych – produktach zbożowych pełnoziarnistych, kiełkach, drożdżach i warzywach liściastych.

Niedobory ryboflawiny w organizmie, mimo prawidłowego spożycia, możemy obserwować u alkoholików, kobiet w ciąży, dzieci i młodzieży, osób w podeszłym wieku, a także sportowców. Jest to spowodowane zmniejszonym wchłanianiem i zwiększoną jej utratą.

Za dużo

Jeśli przez długi czas w pożywieniu było za dużo witaminy B2, może to powodować nadmierną ilość wydzielania jej z moczem, zmieniając barwę moczu na intensywnie żółtą. W związku z ograniczonym wchłanianiem ryboflawiny w przewodzie pokarmowym objawów przedawkowania i jej toksyczności w zasadzie nie obserwuje się, nawet przy wielokrotnym przekroczeniu dopuszczalnej dawki.

Za mało

Jeśli przez długi czas w pożywieniu było za mało witaminy B2, może to powodować bardzo nieswoiste objawy w postaci uszkodzenia skóry, uszkodzenia błon śluzowych, łuszczenia się i pękania warg, zajadów, częstych zapaleń spojówek, prowadzących nawet do zaćmy, wzmożonej podatności na infekcje, niedokrwistości oraz zahamowania wzrostu i rozwoju u dzieci i młodzieży.

Chcesz wiedzieć ile ryboflawiny dostarczasz swojemu organizmowi?

Artykuł opracowany na podstawie książki Zbigniewa Młynarskiego „Jedz Dobrze i Nie Tyj„.