Uruchom Program Drdietman
sprawdzanie potas scaled - Potas i jego znaczenie dla organizmu

Potas i jego znaczenie dla organizmu

Potas jest jednym z najważniejszych składników mineralnych w naszym organizmie. Należy do tzw. makroelementów, co oznacza, że zapotrzebowanie na niego przekracza 100 mg/dobę. Pełni szereg istotnych funkcji, których zaburzenie może negatywnie wpływać na stan naszego zdrowia.

Jakie funkcje pełni w organizmie potas?

Potas przyczynia się do prawidłowego funkcjonowania mięśni, układu nerwowego i nerek. Reguluje gospodarkę wodną i ciśnienie krwi. Odgrywa też ważną rolę w przemianie węglowodanów i białek. Odpowiada za dostarczanie składników odżywczych do wnętrza komórek. Poprawia zdolność koncentracji. Wpływa także na naszą urodę i samopoczucie. Pomaga bowiem utrzymać jędrność skóry.

Jak się objawia niedobór potasu?

Niekiedy zdarza się, że ilość potasu w organizmie jest niewystarczająca. Zjawisko to nazywane jest hipokalemią. Wywołuje ją stosowanie diuretyków zmniejszających wysokie ciśnienie krwi, a także długotrwałe wymioty lub biegunki oraz niektóre choroby nerek. Utrzymujące się przez dłuższy czas niedobory potasu mogą powodować szereg nieprawidłowości w funkcjonowaniu organizmu. Najczęstszymi objawami hipokalemii są: przewlekłe zmęczenie, rozdrażnienie, senność i nudności.

Jak się objawia nadmiar potasu?

Duże stężenie potasu w organizmie nazywane jest hiperkalemią. Występuje ona w przypadku słabej pracy nerek, ciężkich zakażeń i podczas zażywania niektórych leków nasercowych. Zbyt wysoki poziom tego pierwiastka może prowadzić m.in. do: zwolnienia akcji serca, bólu mięśni, mrowienia, drętwienia kończyn, drgawek, a nawet śmierci.

W jakich produktach szukać potasu?

Pierwiastek ten znajduje się w wielu produktach spożywczych. Dobrym źródłem potasu są wszystkie rodzaje mięsa, czyli kurczak, królik, mięso czerwone i dziczyzna oraz ryby, takie jak łosoś, dorsz, flądra czy sardynki. Znajdziemy go w wielu popularnych warzywach, jak brokuły, groch, fasola, pomidory, ziemniaki (a zwłaszcza w ich skórce), ziemniaki słodkie i dynia, a także w owocach, jak banany, kiwi, cytrusy, śliwki i morele (szczególnie suszone). Potas występuje też w mleku, jogurcie oraz orzechach.