Uruchom Program Drdietman
sprawdzanie orzechynasionaoleje scaled - Orzechy, nasiona, oleje i inne tłuszcze

Orzechy, nasiona, oleje i inne tłuszcze

Orzechy,

nasiona,

oleje

i inne

tłuszcze

Na zdrowie:

Tłuszcze stanowią w diecie skoncentrowane źródło energii. Są to produkty, które wykorzystuje się do przygotowywania posiłków. Zawarte w nich kwasy tłuszczowe różnią się w zależności od pochodzenia. W tłuszczach zwierzęcych dominują tłuszcze nasycone, które są źródłem witamin A i D oraz cholesterolu. Tłuszcze roślinne oraz rybie charakteryzują się wyższą zawartością kwasów jedno- i wielonienasyconych, cennych dla naszego zdrowia. Ze względu na lepszą przyswajalność oleje roślinne powinny być spożywane na surowo, np. jako dodatek do sałatek. W zdrowej diecie zaleca się spożywanie oleju rzepakowego (filtrowanego na zimno) oraz margaryny miękkiej do smarowania.
Oleje roślinne to produkty bogate w fitosterole, które zmniejszają wchłanianie cholesterolu z krwi dzięki czemu zapobiegają występowaniu miażdżycy.
Ważnym źródłem tłuszczu są orzechy i nasiona, które są bogatym źródłem magnezu i potasu, oddziaływując tym samym na pracę układu nerwowego. Tłuszcze wpływają na syntetyzowanie witamin takich jak: A,D,E i K, które są niezbędne w procesie widzenia, budowie kośćca, utrzymaniu zdrowego stanu skóry oraz procesie krzepnięcia krwi.

olive oil 968657 1920 1024x683 - Orzechy, nasiona, oleje i inne tłuszcze

Na szkodę:

Nadmierne spożycie produktów takich jak: smalec, słonina czy boczek, ze względu na zawartość nasyconych kwasów tłuszczowych oraz cholesterolu przyczynia się do rozwoju miażdżycy i otyłości. Znaczne ilości tłuszczu pochodzą, także ze spożywania produktów cukierniczych, czekoladowych, żywności typu fast-food i słonych przekąsek. Produkty te zawierają izomery ‘trans’, które działają niekorzystnie na zdrowie.
Nadmierne spożycie tłuszczu przyczynia się do występowania chorób dietozależnych, czy cywilizacyjnych, takich jak: choroby sercowo-naczyniowe, nadwaga i otyłość, cukrzyca, zespół metaboliczny. Niekorzystne działanie kwasów nasyconych wiążę się ze wzrostem stężenia cholesterolu ogółem oraz frakcji LDL we krwi, co zwiększa ryzyko rozwoju raka jelita grubego.

Smażenie to proces wymagający dużej ilości tłuszczu, w czasie, którego powstają szkodliwe związki. Ze względu na ryzyko rozwoju kancerogenów oraz wzrost kaloryczności potraw, należy do unikać i częściej wybierać duszenie, gotowanie lub pieczenie.

Chcesz wiedzieć ile tłuszczu spożywasz?