Uruchom Program Drdietman
sprawdzanie miesorybyjajastrą scaled - Mięso, ryby, jaja, strączki

Mięso, ryby, jaja, strączki

Mięso,

ryby,

jaja,

strączki

Na zdrowie:

Dania z mięsa, drobiu i ryb to produkty które dostarczają duże ilości wartościowego białka, żelaza, potasu oraz witamin: B1, B2 i B12. Ze względu na najmniejszą zawartość tłuszczu zaleca się spożywanie mięsa z kurczaka i indyka bez skóry.

Spożywanie tłustych ryb takich jak: łosoś, makrela, śledź jest szczególnie korzystne dla zdrowia. Ze względu na wysoką zawartość kwasów omega-3 (EPA i DHA) zaleca się spożywanie ich dwa razy w tygodniu.

Kwasy omega-3, obniżają ryzyko występowania chorób układu krążenia oraz miażdżycy. Ryby są także bogatym źródłem jodu, który jest niezbędny do wytwarzania hormonów tarczycy.

Jaja to produkty bogate w cenne składniki mineralne i witaminy, a także luteinę niezbędną do prawidłowego funkcjonowania narządu wzroku. Białka jaj zawierają duże ilości lizyny przez co stanowią doskonałe uzupełnienie białek roślinnych i mogą być zamiennikiem mięsa.

Warto pamiętać o odpowiedniej obróbce termicznej i sposobie przygotowywania, ponieważ procesy te wpływają na kaloryczność potraw, dlatego należy unikać smażenia, a częściej wybierać duszenie, gotowanie lub pieczenie.

Do produktów bogatych w białko należą suche nasiona roślin strączkowych, tj. groch, soczewica, fasola, bób, soja. Ze względu na dużą zawartość żelaza, fosforu i witamin z grupy B, zaleca się aby dwa razy w tygodniu były one zamiennikiem mięsa. Fitoestrogeny to hormony występujące naturalnie np. w produktach sojowych, które chronią przed występowaniem osteoporozy i chorób układu krążenia. Mają istotne znaczenie u kobiet w czasie menopauzy oraz zapobiegają występowaniu nowotworów piersi.

meat 1030729 1920 1024x683 - Mięso, ryby, jaja, strączki

Na szkodę:

Tłuszcz zwierzęcy zawiera duże ilości nasyconych kwasów tłuszczowych, dlatego spożywany w nadmiarze może przyczyniać się do rozwoju chorób nowotworowych, otyłości i miażdżycy.

Nadmierne spożywanie wędlin wpływa negatywnie na zdrowie, ponieważ produkty te zawierają duże ilości tłuszczu, soli oraz substancji dodatkowych.
Nadmiar spożywania ryb ze względu na zawartość toksycznych związków, tj. kadm i ołów może być przyczyną zaburzeń układu nerwowego oraz rozrodczego.

Niedobór spożywania ryb wiąże się z niedostatecznym dostarczaniem jodu, który skutkuje niedoczynnością tarczycy, opóźnieniem rozwoju fizycznego i psychicznego, a także spowolnieniem umysłowym. Co przyczynia się do ryzyka wystąpienia zaburzeń widzenia i rozwoju układu nerwowego u dzieci. Ponadto, niedobór kwasów omega-6 zwiększa ryzyko niskorosłości, obniżenia pigmentacji skóry i zmian degeneracyjnych w nerkach, płucach i wątrobie.
Niewystarczające spożycie mięsa powoduje niedobór żelaza, które jest lepiej przyswajalne, niż z produktów roślinnych. Konsekwencją tego może być anemia lub obniżenie odporności.

Chcesz wiedzieć ile mięsa, ryb, jaj lub strączków spożywasz?