Uruchom Program Drdietman
Join us as we celebrate love 16 - Magnez

Magnez

Magnez

Magnez (Mg) odgrywa bardzo ważną rolę zarówno w budowie ludzkiego ciała (wraz z wapniem i fosforem buduje kości), jak i w regulacji jego funkcjonowania. Reguluje pracę nerwów, jest czynnikiem antystresowym i pomaga w leczeniu depresji. Aktywuje pracę systemu unerwiającego serce i ma wpływ na sterowanie jego pracą. Przeciwdziała miażdżycy oraz zapobiega zawałom i arytmii serca. Uczestniczy w przemianach tłuszczów i węglowodanów oraz syntezie i degradacji DNA.

Dobrymi źródłami magnezu są liściaste rośliny zielone (magnez jest składnikiem chlorofilu, czyli zielonego barwnika roślin), rośliny strączkowe, nieoczyszczone ziarna zbóż i orzechy. Mięso i mleko są produktami zawierającymi średnie ilości tego pierwiastka. Ważnymi źródłami magnezu mogą być woda mineralna i tzw. twarda woda.

Na niedobór magnezu są narażeni wszyscy, którzy wykonują znaczny wysiłek fizyczny, starsi ludzie spożywający niskokaloryczne posiłki, cukrzycy lub osoby nadużywające alkoholu. Na wchłanianie magnezu wpływa wiele czynników dietetycznych. Przyswajanie magnezu zwiększają: białka, laktoza, nienasycone kwasy tłuszczowe, witamina B6 oraz witamina D. Duża zawartość w pożywieniu nasyconych kwasów tłuszczowych zmniejsza jego wchłanianie, ponieważ tworzą się niewchłanialne mydła magnezowe. Podobne działanie ma większa ilość fosforu, wapnia i błonnika. Inne czynniki zmniejszające przyswajalność magnezu to fityniany, szczawiany, środki konserwujące dodawane do żywności i stosowane przy uprawie roślin pestycydy.

Za dużo

Jeśli przez długi czas w pożywieniu było za dużo magnezu, mogą wystąpić nudności i wymioty, a nawet biegunka.

Za mało

Jeśli przez długi czas w pożywieniu było za mało magnezu, mogą pojawić się stany depresyjne i apatia, a także osłabienie i drżenie mięśni, zmniejszona koordynacja ruchu, a także gorsza praca serca.

Chcesz wiedzieć ile magnezu dostarczasz swojemu organizmowi?

Artykuł opracowany na podstawie książki Zbigniewa Młynarskiego „Jedz Dobrze i Nie Tyj