Uruchom Program Drdietman
animal animal photography fish 1578445 - Kobalamina – jak działa na nasz organizm?

Kobalamina – jak działa na nasz organizm?

Kobalamina, czyli witamina B12 bywa nazywana czerwoną witaminą, ponieważ w jej cząsteczce znajduje się atom kobaltu. Nawet znikomy deficyt kobalaminy zwiększa ryzyko wystąpienia depresji, choroby wieńcowej czy Alzheimera. Jak zatem zapobiec jej niedoborom?

Jakie funkcje pełni kobalamina?

Najważniejsze funkcje kobalaminy to udział w procesach krwiotworzenia i metabolizmie tłuszczów, węglowodanów oraz w syntezie kwasów nukleinowych (DNA) i białek komórkowych. Witamina B12 odgrywa ważną rolę w regulacji płodności i stymuluje wydzielanie mleka u matek karmiących. Bardzo ważną funkcją kobalaminy jest wpływ na prawidłowe działanie układu nerwowego i prawidłowy wzrost organizmu.

Jakie są główne źródła kobalaminy?

Głównym źródłem witaminy B12 są produkty mięsne, podroby, ryby i skorupiaki, mleko oraz jajka. W owocach, warzywach i produktach zbożowych witamina ta nie występuje. Niewielkie jej ilości mogą produkować bakterie żyjące w jelicie cienkim człowieka.

animal animal photography fish 1578445 1024x683 - Kobalamina – jak działa na nasz organizm?

Nadmiar kobalaminy – działania uboczne

Dotychczas nie stwierdzono u ludzi działań ubocznych dużych dawek witaminy B12. Najprawdopodobniej dzieje się tak dzięki ograniczonemu wydzielaniu w żołądku czynnika wewnętrznego, który bierze udział w jej wchłanianiu i zabezpiecza przed przedawkowaniem. Wyniki badań na zwierzętach wykazały, że witamina B12, nawet w dawkach kilka tysięcy razy większych, niż wynosi zapotrzebowanie, nie jest toksyczna.

Niedobór kobalaminy w organizmie

Jeśli przez długi czas w pożywieniu było za mało witaminy B12, mogło to powodować pojawienie się we wczesnym okresie takich objawów, jak: ogólne osłabienie, apatia, obniżona sprawność intelektualna, zakłócenia pamięci, bóle kości. Gdy braki witaminy w diecie przedłużają się do około 2-3 lat, pojawiają się charakterystyczne objawy niedoborowe typu: anemia złośliwa (niedokrwistość makrocytarna, megaloblastyczna), drętwienia, mrowienia, zaburzenia czucia, zaburzenia ruchu.
Na niedobory witaminy B12 szczególnie narażone są osoby niejedzące produktów zwierzęcych (także dzieci karmione piersią przez matki będące na diecie wegetariańskiej lub wegańskiej).
W grupie podwyższonego ryzyka są osoby nadużywające alkoholu, z chorobami przewodu pokarmowego oraz osoby w podeszłym wieku.

Chcesz wiedzieć ile kobalaminy dostarczasz swojemu organizmowi?

Artykuł opracowany na podstawie książki Zbigniewa Młynarskiego „Jedz Dobrze i Nie Tyj„.