Uruchom Program Drdietman
sprawdzanie ksylitol scaled - Dlaczego ksylitol jest dobrym zamiennikiem cukru?

Dlaczego ksylitol jest dobrym zamiennikiem cukru?

Ksylitol to środek słodzący, który może spożywać każdy, bez obaw, że wpłynie on na podniesienie poziomu glukozy i insuliny. Dodatkowo jego wartość energetyczna jest niska w porównaniu do powszechnie używanego białego cukru. Jest to dobra informacja dla osób odchudzających się i chcących zachować szczupłą sylwetkę.

Cukier kojarzy nam się często z tym, co zakazane i niekorzystnie wpływające na nasz organizm. Zwłaszcza, jeśli chorujemy na cukrzycę, mamy insulinooporność lub chcemy pozbyć się zbędnych kilogramów. Wielu z nas nie wyobraża sobie jednak życia bez słodkich deserów i sięga po nie, mimo że sobie szkodzi. Okazuje się, że tak nie musi być. Wystarczy tylko zamiast białego cukru używać do ich przygotowania ksylitolu.

Co to jest ksylitol?

Ksylitol jest naturalnym środkiem słodzącym. Otrzymuje się go z kory brzozy, dlatego nazywany jest również cukrem brzozowym. Wygląda i smakuje jak cukier, choć tak naprawdę jest alkoholem cukrowym o słodkim smaku. Dodawany jest czasami do produktów spożywczych i oznaczony symbolem E 967.

Jeśli nie wyobrażamy sobie herbaty czy kawy bez słodzika, cukier brzozowy bardzo dobrze się sprawdzi. Można go użyć również do deserów, ciast i dżemów. Nie poleca się go tylko do przygotowania ciasta drożdżowego. Niestety, drożdże na nim nie rosną.

Ksylitol – cukier dla osób z cukrzycą i odchudzających się

Ksylitol mogą bez obaw używać osoby z cukrzycą, cierpiące na insulinooporność oraz odchudzające się. Ma on bowiem niski indeks glikemiczny, który wynosi 8, podczas gdy indeks glikemiczny sacharozy (białego cukru) stanowi 70, a glukozy (występującej przede wszystkim w winogronach i miodzie) – 100. Ksylitol tylko nieznacznie podnosi poziom glikemii. Dodatkowo jest niskokaloryczny.

Przykładowo, 1 łyżeczka ksylitolu zawiera 12 kcal, podczas gdy tyle samo białego cukru zawiera 20 kcal. Spożywając 4 łyżeczki białego cukru dziennie, w ciągu miesiąca dostarczamy sobie 2400 kcal. W wypadku cukru brzozowego jest to 1440 kcal. Różnica jest zatem duża, bo prawie 1000 kcal miesięcznie. W ciągu roku daje to wynik ponad 10 tysięcy kalorii.

Zamiana białego cukru na brzozowy niesie ze sobą wiele korzyści. Warto jednak pamiętać, żeby stosować go z umiarem, bo spożywany w dużych ilościach (np. jednorazowe przyjęcie ponad dwóch łyżeczek), działa przeczyszczająco.