Uruchom Program Drdietman
Join us as we celebrate love 17 - Fosfor

Fosfor

Fosfor

Fosfor (P) wpływa na wzrost i odnowę komórek, a przede wszystkim razem z wapniem i witaminą D „cementuje” kości. Ze względu na to, że fosfor jest niezbędnym składnikiem każdego organizmu, występuje niemal we wszystkich rodzajach pokarmów. Najwięcej jest go w mleku, serach, żółtku jaja kurzego, a także w ziarnach zbóż. Dużo fosforu przyjmujemy także z niealkoholowych napojów gazowanych, w których występuje kwas ortofosforowy.

cheese 1961530 1920 1024x683 - Fosfor

Osoby ze schorzeniami wątroby, cierpiące na przewlekłe choroby wyniszczające (nowotwory), a także osoby nadużywające alkoholu powinny przyjmować więcej fosforu. Fosfor jest niezbędny do prawidłowego metabolizmu witamin z grupy B i kwasu foliowego. Przyswajalność fosforu zależy od innych składników pożywienia. Wchłanianie fosforu pogarsza duża ilość fitynianów, a także obecność w pożywieniu wapnia i magnezu, przez co tworzą się nierozpuszczalne kompleksy wapniowo-magnezowo-fosforowe. Bardzo dobrze natomiast wchłaniają się związki fosforu dodawane do żywności (w procesie przetwarzania przemysłowego) i do napojów gazowanych typu cola. Do prawidłowego wchłaniania fosforu niezbędna jest również witamina D.

Za dużo

Długotrwały nadmiar fosforu w pożywieniu może powodować zaburzenia pracy serca, a także wchłaniania i wykorzystania wapnia. Może być przyczyną utraty masy kostnej i kamicy nerkowej.

Za mało

Jeśli przez długi czas w pożywieniu było za mało fosforu, może to powodować anemię (niedokrwistość), osłabienie mięśni, rozmiękanie i bóle kości, drętwienie i mrowienie w kończynach. Dodatkowo niedobór tego pierwiastka zwiększa podatność na infekcje i powoduje złe samopoczucie.

Chcesz wiedzieć ile fosforu dostarczasz swojemu organizmowi?

Artykuł opracowany na podstawie książki Zbigniewa Młynarskiego „Jedz Dobrze i Nie Tyj„.