Uruchom Program Drdietman

Sól

Sól

Sól kuchenna (chlorek sodu) jest połączeniem jonu sodowego z jonem chloru. Jon sodowy pełni podstawową rolę w regulowaniu gospodarki wodnej i kwasowo-zasadowej oraz ciśnienia osmotycznego w komórkach organizmu. Sód zawarty w płynach ustrojowych na zewnątrz komórek oraz potas znajdujący się w nich regulują potencjał niezbędny do przewodzenia impulsów nerwowych. Zapewnia to prawidłowe funkcjonowanie mięśni oraz transport  składników odżywczych do komórek. Odpowiednie stężenie jodu sodowego w płynie pozakomórkowym jest niezbędne dla zachowania właściwej objętości krwi oraz zapobiega odwodnieniu organizmu, a także umożliwia prawidłowe czynności wszystkich komórek organizmu. Organizm potrafi w określonych granicach utrzymywać prawidłowe stężenie jonów sodowych. Może  przystosować się zarówno do nadmiaru soli w diecie jak i do jej niedoboru. Odpowiada za to układ hormonalny, głównie hormony kory nadnerczy. Reguluje on wydalanie sodu przez nerki. Sól kuchenna jest wszechobecna w żywności. Są potrawy, które nieposolone uważa się za niesmaczne, a nawet niejadalne, chociaż historia wskazuje, że określone społeczności nie soliły potraw. Problemem w odżywianiu nie jest niedobór soli, lecz jej nadmiar.

Za dużo

Funkcjonuje pogląd, że nadużywanie spożycia soli kuchennej jest jednym z czynników wpływających na powstawanie tzw. chorób cywilizacyjnych, jak np. nadciśnienie tętnicze, czego skutkiem mogą być wylewy krwi do mózgu czy zawały serca. Nadmiar sodu w organizmie prowadzi też do zaburzeń gospodarki wodno-mineralnej i powstawania obrzęków. Może spowodować uszkodzenie wątroby oraz grozi nieprawidłowym kształtowaniem się komórek organizmu.

Za mało

Niedobór sodu w organizmie, skutkujący głównie odwodnieniem, powoduje osłabienie fizyczne i psychiczne oraz utratę łaknienia połączoną niekiedy z wymiotami. Może powodować upośledzenie myślenia, a nawet wytworzyć stan prostracji umysłowej.
Bardzo duży niedobór jonu sodowego może doprowadzić do zaburzenia czynności układu mięśni szkieletowych, a nawet do zatrzymania akcji serca.

Chcesz wiedzieć ile soli dostarczasz swojemu organizmowi?

Artykuł opracowany na podstawie książki Zbigniewa Młynarskiego „Jedz Dobrze i Nie Tyj„.