Uruchom Program Drdietman
Join us as we celebrate love 8 - Jednonienasycone kwasy tłuszczowe

Jednonienasycone kwasy tłuszczowe

Jednonienasycone kwasy tłuszczowe

Na zdrowie

Jednonienasycone kwasy tłuszczowe są związkami chemicznymi kwasów tłuszczowych i glicerolu, w których pomiędzy poszczególnymi atomami węgla istnieje jedno podwójne wiązanie. Jednonienasycone kwasy tłuszczowe (MUFA – monounsaturated fatty acids), mogą odgrywać ważną rolę w profilaktyce chorób sercowo-naczyniowych. Powodują zmniejszenie stężenia „złego cholesterolu” (LDL), a także mogą podwyższać stężenie „dobrego cholesterolu” (HDL). Dzięki temu mają one ochronny wpływ na ścianę tętnic i zmniejszają ryzyko wystąpienia miażdżycy. Potwierdzeniem tego jest stosunkowo rzadkie występowanie chorób serca u osób mieszkających nad Morzem Śródziemnym, gdzie spożywa się duże ilości oliwy z oliwek. Niektórzy wskazują, że spożywanie jednonienasyconych kwasów tłuszczowych może być korzystne dla osób starszych. Nie ustala się referencyjnej wartości spożycia jednonienasyconych kwasów tłuszczowych ani też nie określa się jednoznacznie ich zalecanego spożycia minimalnego. Ich poziom spożycia wynika z przyjęcia określonego bilansu energetycznego pożywienia– przy czym kwasy tłuszczowe należy spożywać w takiej ilości, by proporcja spożycia tłuszczów nasyconych, jednonienasyconych i wielonienasyconych wynosiła ok. 1:1,5:1. Do ważnych źródeł jednonienasyconych kwasów tłuszczowych w polskiej diecie zaliczamy olej rzepakowy niskoerukowy czy oliwa z oliwek.

Na szkodę

Za dużo

Zbyt duże spożycie jednonienasyconych kwasów tłuszczowych wpływa na wzrost ogólnej zawartości tłuszczu w diecie, powodując tym samym zwiększanie masy ciała. Ponadto jeśli są to kwasy tłuszczowe o konfiguracji trans to ich nadmiar działa bardzo niekorzystnie na układ odpornościowy – zaburzając jego pracę. Wykazują też działanie aterogenne i zwiększają stężenie insuliny we krwi.

Za mało

Zbyt małe spożycie jednonienasyconych kwasów tłuszczowych może być przyczyną wystąpienia niedoborów witamin rozpuszczalnych w tłuszczach (A, D, E, K), a także może znacznie zmniejszać wartość energetyczną diety.

Chcesz wiedzieć ile jednonienasyconych kwasów tłuszczowych dostarczasz swojemu organizmowi?

Artykuł opracowany na podstawie książki Zbigniewa Młynarskiego „Jedz Dobrze i Nie Tyj„.